visie | publicaties

Oskam I.F., K. Cowan, L. HOiting & P. Souren (2012). Ontwerpen van technische innovaties - door onderzoeken, creatief denken en samenwerken. Groningen: Noordhoff Uitgevers.

Bijdrage aan hoofdstuk Continue Innovatie in De Conjunctuur de Baas! Uitgave van Stichting Industriebeleid en Communicatie in het kader van het 3e nationale Industriedebat, 2010. Klik hier om deze publicatie te downloaden.

Oskam I.F. Op weg naar innovatiekracht - technisch innoveren en ondernemen als systematische activiteit. Tekst bij de Openbare Les op 11 maart 2009. Amsterdam: HvA publicaties, 2009. Klik hier om deze publicatie te downloaden.

Oskam I., Innoveren én Organiseren. In: Met open oog - bespiegelingen over 30 jaar vrouwelijk organisatieadvies, Netwerk Vrouwelijke Organisatie Adviseurs (NVOA), 2008 (p. 121-134)

Oskam I., Technologische en Sociale Innovatie. In: Kookboek Sociale Innovatie, Stichting Greenfield groep, 2008

Klaveren, P., E. Maas , I. Oskam, R. Thijs en O. Schippers, 'Ik ben wél gemotiveerd!' - succesvol veranderen met de Verander Motivatie Matrix, Management Tools, nr. 2 – 2007

Klaveren, P., E. Maas , I. Oskam, R. Thijs en O. Schippers, Zonder interactie geen duurzaam resultaat, Openbaar Bestuur, nr. 1 – januari 2007

Serie van 6 artikelen over het opstellen van een Programma van Eisen in Sigma, tijdschrift voor excellent ondernemen (in nr. 1 - februari 2006 t/m nr. 6 - december 2006).

Serie van 7 artikelen over instrumenten voor marktgericht ontwikkelen in Sigma, tijdschrift voor excellent ondernemen:

  • Aanpak voor marktsegmentatie, Sigma, p.16-17, nr. 6 - december 2004
  • Klantanalyse: op zoek naar de belangrijkste klanten, Sigma, p.30-31, nr. 1 - februari 2005
  • Meer kennis over de klant door marktonderzoek, Sigma, p.38-39, nr. 2 - april 2005
  • Kijken naar de toekomst met trendanalyse, Sigma, p.24-25, nr. 3 - juni 2005
  • Quality Function Deployment (QFD) laat de klant spreken! (co-auteur: Paul Souren), Sigma nr. 4 - augustus 2005
  • Strategische marktoriëntatie met klantwaardeprofielen, Sigma nr. 5 - oktober 2005
  • Model van Kano: een méér dan tevreden klant, Sigma nr.6 - december 2005