Ook uw organisatie wordt geconfronteerd met veranderingen in de directe
en indirecte omgeving van de organisatie. Verandering van de markt en de
marktomstandigheden, mondialisering en daardoor toename van de
internationale concurrentie, snelle opkomst van nieuwe technologieën,
verandering van wet- en regelgeving, maatschappelijke veranderingen,
enzovoort. Deze veranderingen maken de noodzaak tot innovatie steeds
pregnanter. Het gaat hierbij niet alleen om het vernieuwen van producten
en diensten (productinnovatie), van processen en technologieën
(procesinnovatie) of van de marktbenadering of het gebruikte business
model (marktinnovatie). Ook het vergroten van het vernieuwend vermogen
van de organisatie is van belang. Dit hoeft niet te betekenen dat u
continu moet vernieuwen, maar een continue alertheid en het vermogen om
op veranderende omstandigheden in te spelen zijn onontbeerlijk.
Zowel bij innovatie als bij het vergroten van het vernieuwend vermogen
is een centrale rol voor de mensen in uw organisatie weggelegd. Dit
begint bij het formuleren van een gezamenlijke ambitie voor uw
organisatie, met mensen uit verschillende hoeken en lagen in de
organisatie, met verschillende kennis en kunde en van verschillende
generaties. Er ontstaat enorm veel energie wanneer mensen doen waar ze
goed in zijn en waar ze een passie voor hebben. Wanneer je de passie en
kracht van mensen de ruimte geeft en optimaal benut ontstaat nieuwe
energie in de organisatie. Energie waarmee een gezamenlijke ambitie niet
bij dromen blijft maar werkelijkheid kan worden, energie waardoor
geïnitieerde innovaties een grotere kans van slagen hebben en waarmee
een nieuw elan in de organisatie ontstaat om samen te leren en
experimenteren.
Inge Oskam